Pirmieji rytiniai langų apšalimai, drumzlinas rūkas ir vis anksčiau besileidžianti saulė – neišvengiami ženklai, kad artėja šaltasis sezonas. Lietuviškos žiemos dažnai būna nenuspėjamos: nuo drėgno šlapdribos košmaro iki žiaurių šalčių, kurie į ledą paverčia viską, kas bent kiek drėgna. Koks bebūtų žiemos scenarijus, viena aišku – tam reikia pasiruošti iš anksto. Automobilių servisas Vilniuje kasmet sulaukia panikos apimtų klientų, kurių automobiliai „netikėtai” atsisako užsivesti pirmaisiais šalčiais. O juk daugelio problemų buvo galima išvengti, rudenį atlikus keletą svarbių darbų.
Nuo ko pradėti: rudeninis automobilio auditas
Prieš šalčius kiekvienas vairuotojas turėtų pasidaryti savotišką automobilio „sveikatos patikrinimą”. Tai lyg inventorizacija – ką turime, kas susidėvėję, kas gali išduoti žiemos viduryje.
Akumuliatoriaus būklės įvertinimas – pirmoji būtinybė
Bene dažniausia staigių žiemos rytų problema – „numirę” akumuliatoriai. Įtampos kritimas, kelios nesėkmingos bandymo užvesti dienos ir štai – jūs jau vėluojate į susitikimą, desperatiškai ieškodami, kas galėtų „užkurti” jūsų automobilį.
Patikros žingsniai, kuriuos verta atlikti jau dabar:
- Vizualinis akumuliatoriaus kontaktų patikrinimas – jei matote korozijos požymius (baltas, žalsvas apnašas), būtina juos nuvalyti
- Elektrolito lygio patikrinimas (jei akumuliatorius nėra hermetiškas)
- Akumuliatoriaus įtampos matavimas testeriu – sveiko akumuliatoriaus įtampa turi būti ne mažesnė kaip 12,6 V
- Starterio traukos testas – jei užvedant variklį priekiniai žibintai stipriai priblėsta, akumuliatorius gali būti susidėvėjęs
„Mažai kas žino, bet akumuliatorius optimaliausiai veikia maždaug 25°C temperatūroje. Kai termometro stulpelis nusileidžia iki -10°C, akumuliatoriaus talpa sumažėja beveik trečdaliu. Tai reiškia, kad jei vasarą akumuliatorius dar šiaip taip veikė, žiemą jis tikrai išduos,” – dalijasi patirtimi ilgametis automechanikų cecho vadovas.
Skysčių sistema: ne tik antifrizo keitimas
Prasidėjus šalčiams, skysčių sistema tampa pažeidžiamiausia automobilio dalimi. Sustingęs skystis gali ne tik trukdyti automobilio darbui, bet ir sukelti rimtų gedimų.
Ką reikia patikrinti:
- Aušinimo skystį (antifrizą) – jis turi atlaikyti ne mažesnę nei -25°C temperatūrą Lietuvos klimatui. Antifrizą rekomenduojama keisti kas 3-5 metai, net jei jis atrodo geros būklės, nes laikui bėgant prastėja jo antikorozinės savybės.
- Langų plovimo skystį – įsitikinkite, kad bakas užpildytas žieminiu skysčiu, atlaikančiu -20°C ir žemesnę temperatūrą. Vasarinis ploviklis užšals ir gali sulaužyti pompą ar net pažeisti bakus.
- Stabdžių skystį – jei nepakeitėte jo per pastaruosius 2-3 metus, dabar pats laikas. Higroskopiško stabdžių skysčio savybės laikui bėgant prastėja, jis sugeria drėgmę ir žiemos sąlygomis gali užšalti arba sukelti stabdžių sistemos koroziją.
- Variklio alyvą – šaltam periodui geriau rinktis mažesnio klampumo alyvą, jei tai nurodo automobilio gamintojas.
Padangos: ką reikia žinoti prieš pasirenkant
Statistika negailestinga – dauguma žieminių avarijų įvyksta dėl netinkamų padangų. Tačiau ar žinote, kad ne visos žieminės padangos yra vienodai efektyvios Lietuvos sąlygomis?
Žieminių padangų pasirinkimo kriterijai:
- Protektoriaus raštas – lamelėmis išraižytos padangos geriau kibina sniegą ir ledą
- Protektoriaus gylis – neturėtų būti mažesnis nei 4 mm (nors įstatymai leidžia ir 3 mm)
- Padangų amžius – net ir nenaudojamos padangos sensta. Jei padangų pagaminimo data senesnė nei 4 metai, gumos savybės jau gali būti pakitusios
- Regionas, kuriam skirtos – egzistuoja padangos, skirtos Šiaurės šalims (Nordic), ir Vidurio Europos tipo (Continental). Pirmos geriau veikia sniege ir lede, antros – šlapiame asfalte.
„Viena didžiausių žieminių padangų mitų – kad ‘Continental’ tipo padangos, žymimos M+S simboliu, yra visavertės žieminės. Lietuvos klimatui, ypač Vilniaus regionui, kur daug kalnuotų gatvių, patartina rinktis ‘Nordic’ tipo padangas su 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake) ženklu,” – pataria automobilių ekspluatacijos specialistas.
Smulkmenos, kurios gali tapti didelėmis problemomis
Ruošiant automobilį žiemai, lengva susikoncentruoti į pagrindinius elementus, tačiau neretai būtent mažos detalės sukuria didžiausią galvos skausmą šalčių metu.
Valytuvai – jūsų matymo garantas
Kokybiški valytuvai žiemą yra ne prabanga, o būtinybė. Patartina:
- Rinktis specialias žiemines valytuvo gumelės, kurios nestandėja šaltyje
- Pakelti valytuvus, kai paliekate automobilį stovėti šaltu oru (kad neprišaltų prie stiklo)
- Niekada nejungti valytuvų, jei jie prišalę prie stiklo – taip galima sugadinti ir valytuvus, ir jų variklį
Durelių spynelės ir sandarinimo guminės tarpinės
Dažna žiemos problema – užšalusios durelių spynelės ir prišalusios guminės tarpinės. Prevencijai:
- Įsigykite spynelių atšildymo purškiklį ir visuomet turėkite jį ne automobilyje, o su savimi
- Paruoškite silikono tepalą guminėms durelių tarpinėms – jas sutepus, jos mažiau kaups drėgmę ir neprišals
Degalų sistema: kodėl žiemą dažnesnės problemos
Žiema sukelia specifines problemas degalų sistemai:
- Dyzeliniuose varikliuose degalai gali „parafinuotis” (formuotis vaškiniai kristalai), kas užkemša filtrus ir kuro tiekimo sistemą
- Vandens kondensatas degalų bake gali užšalti, suformuodamas ledo kristalus, kurie trukdo degalų tiekimui
Sprendimai:
- Dyzelinių automobilių savininkams patariama naudoti specialius priedus degalams, apsaugančius nuo parafinų kristalų formavimosi
- Stengtis nelaikyti pustuščio bako – taip mažiau formuojasi kondensatas
- Jei automobilis ilgesnį laiką stovės nenaudojamas, rekomenduojama pilnai užpildyti degalų baką
Elektronikos sistemos: moderniųjų automobilių Achilo kulnas
Šiuolaikiniai automobiliai pilni elektronikos, kuri gali neigiamai reaguoti į žemos temperatūros sąlygas.
Jutiklių ir kabelių tikrinimas
- Parkavimosi jutikliai gali rodyti klaidingus duomenis, jei yra padengti ledu
- Automobilio elektros instaliacija turi būti nepriekaištingos būklės – žiemą net mažiausi pažeidimai gali sukelti trumpus jungimus dėl drėgmės
- Šildymo elementų, ypač galinio lango ir veidrodėlių, patikrinimas – šie elementai itin svarbūs matomumui užtikrinti
Apšvietimo sistemų patikra
Tamsesniais žiemos mėnesiais nepriekaištingai veikianti apšvietimo sistema yra esminė saugumo detalė:
- Patikrinkite visas lemputes – priekinius, galinius žibintus, posūkio signalus
- Sureguliuokite priekinių žibintų aukštį – sniego dangai atspindint šviesą, neteisingai nukreipti žibintai gali akinti kitus vairuotojus
- Įsitikinkite, kad lemputės nėra apsinešusios drėgme – tai gali būti ženklas, jog pažeisti žibintų sandarikliai
Praktiniai patarimai neišvengiamoms žiemos situacijoms
Net ir geriausiai paruoštas automobilis kartais neišvengia žiemos išdaigų. Štai keletas praktinių patarimų, kurie gali praversti:
Automobilio užvedimas šaltu oru
- Mitų griovimas – ilgas variklio šildymas vietoje yra ne tik neefektyvus, bet ir kenksmingas varikliui. Užtenka 30-60 sekundžių, kad alyvos sistema pradėtų veikti, tada reikėtų važiuoti ramiai, kol variklis pasiekia darbinę temperatūrą.
- Degimo žvakės ir kaitinimo žvakės (dyzeliniuose) turi būti geros būklės – tai esminė užvedimo šaltyje sąlyga.
- Akumuliatoriaus pagalbininkai (Booster Pack) – kompaktiški, bet galingi įrenginiai, galintys išgelbėti užstrigus su išsikrovusiu akumuliatoriumi.
Automobilio atšildymas: ką reikia žinoti
- Niekada nepilkite karšto vandens ant apledėjusio stiklo – staigus temperatūros skirtumas gali sukelti įtrūkimus
- Nekrapštykite ledo metaliniais daiktais – galite subraižyti stiklą
- Nenaudokite automobilio šildymo sistema maksimaliu režimu iš karto – staigus temperatūros pokytis gali sukelti stiklo įtrūkimus
Automobilio vilkimas žiemą: ypatingi aspektai
- Žiemą vilkimo trosas turi būti trumpesnis nei įprastai – taip išvengsite pavojingų „švytuoklės” efektų slidžiame kelyje
- Automatinės pavarų dėžės automobilius galima vilkti tik keliant varančiąją ašį – priešingu atveju galimi rimti pavarų dėžės pažeidimai
- Nepasiduokite pagundai „trūktelėti” įstrigusį automobilį – galite pažeisti pakabą ir transmisiją
Rudeninis servisas: kada geriausia kreiptis?
Rudens pradžia – idealus metas pagrindinei automobilio apžiūrai profesionaliame servise. Anot specialistų, spalio mėnuo yra optimaliausias, nes:
- Dar nėra prasidėjęs sezoninis padangų keitimo šurmulys
- Servisai dar nėra perpildyti „skubių” klientų
- Lieka pakankamai laiko pašalinti aptiktus gedimus ar užsakyti reikiamas dalis
„Žiemos sezono pasiruošimas primena tą seną anekdotą apie santechniką – brangiai kainuoja ne veržlės užveržimas, o žinojimas, kurią veržlę užveržti. Kvalifikuotas automechanikas per vieną diagnostiką gali aptikti problemas, kurios žiemą kainuotų ne tik pinigus, bet ir nervus,” – pasakoja automobilių remonto centro vadovas.
Ekstremalaus šalčio protokolas: ką daryti, kai termometras rodo -25°C?
Esant ypatingai žemai temperatūrai, netgi gerai paruoštas automobilis gali patirti sunkumų. Štai keletas patarimų ekstremaliam šalčiui:
- Degalai – ekstremaliems šalčiams (žemiau -25°C) verta naudoti specialias žiemos formulės degalus su priedais
- Akumuliatoriaus priežiūra – itin žemoje temperatūroje, jei įmanoma, akumuliatorių galima išimti ir laikyti šiltesnėje patalpoje
- Avarinis rinkinys – būtina turėti šiltą apklotą, maisto atsargų, signalinių priemonių, jei tektų įstrigti nuošalioje vietoje
- Automobilio palikimas – jei tikimasi ekstremalia šalčių, patartina palikti automobilį su pilnu degalų baku ir, jei įmanoma, prijungtu akumuliatoriaus įkrovikliu
Investicija į saugumą: ar verta taupyti?
Ruošiant automobilį žiemai, daugelis vairuotojų susiduria su dilema – taupyti ar investuoti. Realiai, automobilio paruošimas žiemai yra ne išlaidos, o investicija, kuri:
- Mažina riziką patirti daug brangesnius remontus dėl gedimų
- Didina saugumą kelyje ekstremaliomis sąlygomis
- Užtikrina automobilio vertės išsaugojimą
- Suteikia ramybę kelionių metu
„Dažnai matome klientus, atidėliojusius smulkius remontus iki paskutinės minutės. Deja, tai beveik visada baigiasi didesniu sąskaitos suma ir ilgesniu laukimu,” – dalijasi patirtimi serviso meistras. „Automobilio paruošimas žiemai panašus į sveikatos profilaktiką – reguliari priežiūra yra daug efektyvesnė nei skubios intervencijos.”
Išvada: rudens darbai užtikrina žiemos ramybę
Lietuviškos žiemos išlieka nenuspėjamos, todėl išmintingas vairuotojas pasiruošia blogiausiam scenarijui, tikėdamasis geriausio. Keletas valandų, praleistų ruošiant automobilį rudenį, gali išgelbėti nuo dienų, praleistų sprendžiant problemas žiemą.
Rudeninis pasiruošimas – tai ne tik automobilio techninis patikrinimas, bet ir savotiškas ritualas, žymintis perėjimą į naują metų sezoną. Šis laikas, skirtas rūpestingam automobilio paruošimui, atsiperka su kaupu, kai termometro stulpelis nukrenta žemiau nulio, o jūs vis tiek galite mėgautis patikima ir saugia kelione.